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Book chapters, Book, Textes en Français

par Barbara Tillmann - 17 février 2013

Book chapters etc.

 

Tillmann, B., Albouy, P. & Caclin, A. (in press). Congenital amusias. In : The human auditory system : fundamental organization and clinical disorders - Handbook of Clinical Neurology, Eds. Celesia G.G. & Hickok GS. Elsevier Press.

 

Tillmann, B. (in press). Implicit learning. In : Music in the Social and Behavioral Sciences - Sage Reference Project. (Eds. Thompson, B. & Golson, G.). Sage.

 

Tillmann, B. (in press). Priming. In : Music in the Social and Behavioral Sciences - Sage Reference Project. (Eds. Thompson, B. & Golson, G.). Sage.

 

Bensafi, M., Tillmann, B., Poncelet, J., Przybylski, L. & Rouby, C. (2013). Olfactory and gustatory mental imagery : Modulation by sensory experience and comparison to auditory mental imagery. In : S. Lacey & R. Lawson (Eds.) Multisensory Imagery. (pp. 77-92). Springer Verlag.

 

Tillmann, B., Peretz, I. & Samson, S. (2011). Neurocognitive Approaches to Memory in Music : Music is Memory (pp. 377-394). In : S. Nalbatian, P. Matthews & J. L. McClelland (Eds.), The Memory Process : Neuroscientific and Humanistic Perspective, MIT press.

 

Tillmann, B. (2008). Music cognition : Learning, Perception, Expectations. (pp.11-33). In : R. Kronland-Martinet, S. Ystad & K. Jensen (Eds.) : Computer Music Modeling and Retrieval. Sense of Sounds - CMMR 2007, Lecture Notes in Computer Science, 4969 ; Springer : Berlin, Heidelberg.  

 

Bigand E., Lalitte P., Tillmann, B. (2008). Learning Music. In Polotti P. & Rocchesso D. (Eds.), Sound to Sense, Sense to Sound : A State of the Art in Sound and Music Computing (pp. 47-81). Berlin : Logos Verlag.

 

Bigand, E & Tillmann, B., (2005) Effect of Context on the Perception of Pitch Structures (pp. 306-351). In Plack, C & Oxenham, A. (Eds) Pitch Perception, Springer Verlag, SHAR.

 

Tillmann, B., (2005) Music Cognition (pp. 795-801). In : Encyclopedia of Social Measurement, Volume 2, K. Kempf-Leonard (Editor), Elsevier : Academic Press.

 

Tillmann, B., Bharucha, J.J. & Bigand, E. (2003). Learning and Perceiving Musical Structures : Further Insights from Artificial Neural Networks. (pp. 109-123) R. Zatorre & I. Peretz (Eds.) The Biological Foundations of Music. Oxford University Press

 

Tillmann, B. & Bigand, E. (2002). A comparative review of priming effects in language and music (pp. 231-240), P. McKevitt, S. O’Nuallain & C. Mulvihill (Eds.) Language, Vision and Music, John Benjamins : Amsterdam, Philadelphia.

 

 

Tillmann, B., Bharucha, J. J., & Bigand, E. (2001). Implicit Learning of Regularities in Western Tonal Music by Self-Organization (pp. 175-184). Dans : R. French & J. Sougné (Eds.) Perspectives in Neural Computing series. Proceedings of the Sixth Neural Computation and Psychology Workshop : Evolution, Learning, and Development. London : Springer.

 

Tillmann, B. & Bigand, E. (1995). Formale Struktur und musikalische Expressivität, Dans K. Behne, G. Kleinen, & H. de la Motte-Haber (Eds.) Jahrbuch der Musikpsychologie, Band 12, Wilhelmshaven : Florian Noetzel, pp. 66-74.

 

Book

Pineau, M., & Tillmann, B. (2001). Perception des structures musicales. L’Harmattan : Paris.

 

En Français

 

Tillmann, B. (2013). L’amusie congénitale, un handicap musical, In : Le cerveau mélomane (Ed. E. Bigand), pp. 143-152, Editions Belin, Paris.

 

Tillmann, B. (2013). La musique : un langage universel ? In : Le cerveau mélomane (Ed. E. Bigand), pp. 19-34, Editions Belin, Paris.

 

Tillmann, B. & Schön, D. (2014). La musique au secours du langage : De l’étude des corrélats neuronaux vers des perspectives de rehabilitation (pp. 177-198). In : Neuropsychologie et art (Eds. H. Platel & C. Thomas-Antérion), Collection Neuropsychologie. De Boeck-Solal, Paris.

 

Tillmann, B. (2012). L’amusie congénitale (pp. 53-60). In : Musique et cerveau - nouveaux concepts, nouvelles applications, E. Bigand, M. Habib & V. Brun (Eds), EMPR / SAURAMPS Médical.

 

Tillmann, B. (2010). L’amusie congenitale : Un handicap musical, Cerveau & Psycho, Decembre.

 

Tillmann, B. (2008). La musique, un langage universel ?, Pour la Science, 373, Novembre, 124-131. (modified reprint in 2010 : Cerveau & Psycho, Decembre).

 

Tillmann, B. & Poulin-Charronnat, B. (2008). Étudier les attentes musicales de l’auditeur non-musicien : le paradigme d’amorçage musical Intellectica, 48/49, 27-35.

 

Hoch, L., Tillmann, B. & Poulin-Charronat, B. (2008) Musique, syntaxe et sémantique : Des ressources d’intégration structurale et temporelle partagées ?, Revue de Neuropsychologie, 18, 33-59.

 

Tillmann, B., Madurell, F., Lalitte, P. & Bigand, E. (2005). Apprendre la musique : Perspectives sur l’apprentissage implicite de la musique et implications pédagogiques. Revue Française de Pédagogie, 152, 63-77.

 

Tillmann, B. & McAdams, S. (2004) Apprentissage implicite des séquences de timbres musicaux : Statistique versus acoustique. Revue de Neuropsychologie,14, 147-168.

 

Dowling, W.J. & Tillmann, B. (2004). Les rôles de l’apprentissage perceptif et de l’expertise dans la mémoire des sons, de la musique, et de la poésie Revue de Neuropsychologie, 14, 169-190.